חיפוש הכתבות לפי תחומי עניין

מסע השורשים של שלושת זוגות משפחותינו

ניצה קפלן | 14.10.2017

דב שלום,
לא פשוט לבטא במילים את אשר חווינו כולנו שלושת הזוגות בשלושת השבועות הללו, במשך הטיול לא פעם הרגשנו את הנוכחות והדאגה שלך, את המעורבות והאיכפתיות. לא פשוט לכלול במכתב אחד גם דברי תודה וגם דיווח,
היה לנו חשוב להזכיר את כל שמות המדריכים ותרומת כל אחד מהם לטיול. מקווים שתודתנו וסיפורנו יעוררו ויציתו גם באנשים נוספים את הרצון לחקור ולהתעמק בשורשי משפחתם ולחזק גם את שורשיהם היהודיים.
מסע השורשים לארצות אירופה – של שלושת זוגות משפחותינו
המון, המון תודה, על ההקשבה, הסבלנות, ההיענות לכל בקשה, המדריכים המצוינים שהעמדת לרשותנו בכל מקום ומקום, על ארגון התכנית, הטיסות, הרכבות, המלונות וההתחשבות בנו – בני ה- 80-70… לא פשוט לשלב כל כך הרבה מקומות בהם ביקשנו לבקר: שורשים של כולנו המשתרעים על פני 5 מדינות, 25 אתרים, ישובים, אנדרטאות ורחובות. אתה דב, עזרת לנו להבין את גודל ה"מסע", לזהות את המקומות שבחלקם השם השתנה, לסמן אותם על המפה, להנחות אותנו בכתיבה לארכיונים, לבנות מסלול הגיוני, מעניין, המשלב בתוכו את שורשינו האישיים ואת שורשינו היהודיים בכל מקום שביקרנו.
בקצרה פירוט הארצות והמקומות:
* מוסקבה המדריך אלכסיי והאוטו עם נהג מחכים לנו. מוסקבה שימשה צומת תחבורתית וקשר בין כל המקומות והוקדש גם זמן לביקור במוזיאונים החשובים ובמטרו של העיר.
* הכפר טופקי (נסיעה ברכבת ממוסקבה לאוריול, נפגשנו בתחנת הרכבת עם מנהלת המשרד דוברת רוסית ונטשה המתרגמת, ונהג המיניבוס, מגיעים לכפר טופקי, בו נמצא קבר האחים ובו נקבר ורשום גם שמו של אבא של דב ואליהו – שמואל-מוליה קפלן (דב הוא שמצא את מקום הקבר). קיבלו את פנינו ראש הכפר וד"ר שחקר את תקופת המלחמה. ביקור מאד, מאד מרגש.
* חזרה לאוריל ומשם ברכבת למוסקבה, טיסה מזרחה לאופה ונסיעה לעיירה ביליביי ולקולחוז אוסיין איבנובסקה – בו שהתה משפחת קפלן – כשהאב גוייס
לצבא הסובייטי. ראש הכפר קיבל אותנו, ביקרנו במקום שהיה בית הספר, והוגשה לנו רשימת תלמידים וביניהם משה קפלן האח הבוגר של דב ואליהו, קיבלו אותנו במוזיאון הקטן והיפה של הכפר, הגענו עד למקום בו עמד צריף המשפחה ולאחר מספר שנים פגע בו ברק וכל שכונת הצריפים נשרפה. בתכנית היה להיפגש עם אישה מהקולחוז, מאד מבוגרת, אשר זכרה והכירה את משפחת קפלן בהיותה נערה, אך לצערנו היא חלתה והרגישה רע מאד והמפגש אתנו – שתוכנן בהפתעה לא התבצע (היינו מאד שמחים לו ניתן היה ליצור קשר עם האישה ולהקליט את זכרונותיה ולהעביר אלינו.
* מאופה למוסקבה ובטיסה לוורשה – מקבל את פנינו יוליק המדריך וגם נהג, דובר עברית, אנגלית, יידיש – בעל ידע רב ומעניין – מעולה. בוורשה היינו במכון היהודי בחיפוש מידע על משפחתו של נתן, ראינו את מקומו של התיאטרון הידישי בו עבד אבא של נתן כדקורטור– הנוך. בנוסף ביקרנו בשרידי הגטו, במוזיאון הנפלא של וורשה ויהודי וורשה, בבית הקברות היהודי
ועוד אתרים חשובים.
* לובלין ביקור במחנה ההשמדה מיידיינק, במוזיאון העיר שבעבר היה מבצר. פגישה בארכיון לחפש עוד חומר על אבא של נתן.
* מלובלין נסענו לעיירה פארצפ, בה כפי הנראה נולד אבא של נתן ובעיירה הקרובה ווהין בה חייתה משפחת ברייזבלט.
* נסיעה לקורצין העיירה בה ראובן סבא של ניצה ונועה נולד, ביקור בעיירה סלובאק בה סבתא מרים של נועה וניצה נולדה ושם התחתנו מרים וראובן, נסענו לעיירה אוגוסטוב בה נולד אבא של נועה וניצה – ישראל לוי.
* הגענו בנסיעה עם יוליק לוילנא. בעזרת יוליק ביקרנו בכל הרחובות והמקומות שאמא של דב ואליהו הזכירה כולל בפונאר, ובהרבה אתרים יהודיים נוספים והכל בהדרכתו הנפלאה של יוליק.
* בחיפוש אחר משפחתו של שמואל-מוליה אבא של דב ואליהו טסנו לבלה-רוס חיכתה לנו המדריכה נטליה, ביקרנו בדוליהונוב ודוקשיץ בה התגוררה משפחתו של מוליה ובה התחתנו מוליה ומרים, קיבלנו רשימות מהעיתונאית המקומית תמרה בהם מופיע השם קפלן.
* הגענו בטיסה לאוקרינה נפגשנו עם המדריכה נטליה ודוקטור שחקר את תולדות היהודים והמושבות היהודיות בחבל חרסון "שדה מנוחה" ו"נהר טוב". במוזיאון המקומי גילנו שמות כפי הנראה מהמשפחה של אמא של ניצה ונועה: בלשן וצ'יפלבסקי.
אלה השורשים שחיפשנו ומצאנו והכל תודות לדב וצוות המדריכים המעולה שאירגן והאווירה הנפלאה ששררה בינינו – כל שלושת שבועות המסע.
תודה רבה מכולנו – דב וניצה, אליהו ונועה קפלן, נתן וגילי ברייזבלט.